NL EN
DONEER NU!

Wetenschappelijk nieuws

Hieronder vindt u een overzicht van belangrijke, spraakmakende studies over alcohol in internationale wetenschappelijke tijdschriften.

Jongeren die alcoholreclame zien hebben grotere kans alcohol te gebruiken

1 november 2025

Jongeren en jongvolwassenen die aan alcoholreclame worden blootgesteld in hun sociale-media-feeds, hebben een grotere kans om alcohol te gebruiken en te bingedrinken. Dat blijkt uit een studie door Amerikaanse onderzoekers, verschenen in The Lancet Public Health.

Uit een meta-analyse van 31 onderzoeken, waarvan twee uitgevoerd door Avalon de Bruijn, destijds in dienst van het Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP, bleek dat blootstelling aan digitale alcoholmarketing gepaard ging met een ongeveer 75% hogere kans op drinken de afgelopen 30 dagen en een 80% hogere kans op bingedrinken.

Ook jongeren die nog nooit alcohol hadden gebruikt, bleken door blootstelling aan online alcoholmarketing een verhoogde 'vatbaarheid voor drinken’ te hebben, oftewel een grotere kans om in de toekomst te gaan drinken.

Het effect is sterker bij adolescenten dan bij volwassenen, en vooral bij sociale media met zowel reclame, gesponsorde influencer-posts en gebruikersgegenereerde content.

De bevindingen tonen, aldus de onderzoekers, een verband aan tussen blootstelling aan digitale alcoholmarketingcontent en alcoholgerelateerd gedrag. Toekomstig onderzoek is nodig om de tijdsvolgorde tussen blootstelling aan digitale alcoholmarketingcontent en alcoholgerelateerd gedrag te verduidelijken.

Donaldson, S.I., Russell, A.M., La Capria, K. et al. Association between exposure to digital alcohol marketing and alcohol use: a systematic review and meta-analysis. The Lancet Public Health 10 (2025) November, e12-22.
https://doi.org/10.1016/S2468-2667(25)00219-1

Bron: the Lancet Public Health.

Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP
Postbus 9769
3506 GT Utrecht
T: +31 (0)30-6565041
F: +31 (0)30-6565043
E: info@stap.nl