NL EN
DONEER NU!

Supermarkten verdubbelden aantal alcoholpromoties in 4 jaar tijd

21 februari 2025

Supermarkten verdubbelden aantal alcoholpromoties in 4 jaar tijd Supermarkten adverteren meer dan ooit voor alcoholhoudende dranken in hun reclamefolders. Dat blijkt uit onderzoek door Questionmark in opdracht van KWF Kankerbestrijding en het MDL Fonds. Dit ondanks hun belofte in het Nationaal Preventieakkoord om gezonde keuzes te stimuleren.

In 2024 telden de wekelijkse reclamefolders van de zes grootste supermarktketens gemiddeld 445 aanbiedingen voor alcoholhoudende dranken, twee keer meer dan in 2020 (219 aanbiedingen). Waar in 2020 nog 10% van de aanbiedingen over alcohol ging, is dat in 2024 opgelopen naar 15%. Vooral mixdranken en sterke drank worden vaker geadverteerd: hun aandeel binnen de alcoholpromoties steeg van 5% in 2020 naar 12% in 2024. Het gaat bij promoties van sterke drank om dranken die in de slijterij van de supermarkt te verkrijgen zijn.

Dorine Manson, directeur van KWF, noemt de bevindingen uit het onderzoek uitermate teleurstellend. "In 2018 hebben supermarkten in het Nationaal Preventieakkoord toegezegd hun klanten te helpen gezondere keuzes te maken. Een daling in reclame voor alcoholhoudende dranken lag voor de hand, maar in plaats daarvan zien we juist een sterke toename van het aandeel alcoholpromoties." Manson wijst erop dat deze trend extra zorgelijk is omdat alcoholreclame van supermarkten ook jongeren bereikt, terwijl in het Preventieakkoord juist expliciet is afgesproken dat dit moet worden voorkomen.

Sinds de invoering van de nieuwe Alcoholwet in 2021 mogen supermarkten niet meer dan 25% korting geven op alcohol. "Uit ons onderzoek blijkt dat de begrenzing op de diepte van de aanbiedingen teniet gedaan wordt door de toename in het aantal aanbiedingen. Ik hoop dat directies van supermarkten en beleidsmakers in Den Haag dit inzicht ter harte nemen en maatregelen nemen zodat supermarkten hun klanten daadwerkelijk minder verleiden tot het kopen van alcohol", zegt Charlotte Linnebank, directeur van Questionmark.

De gezondheidsfondsen, verenigd in het initiatief 'de Gezonde Generatie', pleiten daarom voor wetgeving die alcoholreclame verder beperkt. De overheid kan bijvoorbeeld beperkingen stellen aan waar alcohol te zien is in de supermarkt. Manson: "Nu zie je in veel winkels alcohol buiten het daarvoor bestemde schap, bijvoorbeeld op de versafdeling." Volgens de gezondheidsfondsen zou alcohol uitsluitend in het alcoholschap moeten staan. Andere mogelijke maatregelen zijn een verbod op alcoholreclame in de folders, en het stoppen met gratis weggeefcadeautjes bij alcoholproducten, zoals petjes, t-shirts en andere gadgets. Manson: "Er moeten bindende regels komen die voor alle supermarkten gelijk zijn."

Bron: kwf.nl.

alcohol-promotions-superlist-health-the-netherlands-nl-2025.nl.pdfalcohol-promotions-superlist-health-the-netherlands-nl-2025.nl.pdf (931 kB)

Laatste nieuws

Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP
Postbus 9769
3506 GT Utrecht
T: +31 (0)30-6565041
F: +31 (0)30-6565043
E: info@stap.nl