Verpakking van alcoholhoudende producten
Producenten van alcoholhoudende drank zijn zeer innovatief met het bedenken van nieuwe producten, nieuwe verpakkingen of nieuwe toepassingen van hun product.
Hieronder volgen enkele voorbeelden:
Ring-pull fles van Bavaria
Bavaria adverteert in 2006 met de zogenaamde 'ring-pull fles'. Deze gemakkelijk te openen flesjes bier zijn verkrijgbaar op de Nederlandse treinstations. Door het ring-pull systeem wordt de drempel verlaagd om bier te gaan drinken in de trein.
Heineken Twister
Een variant op de ring-pull fles is de Heineken Twister: een draaibare kroonkruk. De flesjes worden (vaak gekoeld) in een 6-pack verkocht. Ze zijn hierdoor verleidelijk om bv. mee te nemen naar het park of een andere locatie waar je misschien niet direct een flesopener bij de hand hebt.
Nieuwe fles van Grolsch: 10% meer inhoud
In 2007 introduceert Grolsch een nieuwe fles onder het motto "Bier mag weer gezien worden". Het oude bruine flesje is vervangen door een groene fles met twee afgeplatte kanten waardoor deze gemakkelijker in de hand zou liggen. Opvallend aan de fles is dat deze 10% meer inhoud heeft: 33 cl ipv 30 cl. Het kan hierdoor gebeuren dat je ongemerkt meer alcohol drinkt dan daarvoor omdat het aantal flesjes dat je drinkt niet verandert.
Heineken Tapvat
in 2006 intorduceerde Heineken het mobiele Heineken Tapvat met de omschrijving: "Perfect Tapbier, waar je maar wilt". Zo kun je je Tapvat meenemen naar het strand, bij een BBQ, in het park, als je voetbal gaat kijken, etc. Heineken maakt het mogelijk dat je overal 'waar je maar wilt' je Heineken biertje kunt tappen.
Premixen in blik
In 2006 brengt Bacardi de breezer (naast in de standaard flesjes variant) ook uit in blik. Andere premixen volgen en al snel worden de schappen van de supermarkt gevuld met premixen in blik. Zo volgen onder meer Smirnoff Ice, Eristoff wodka, de Haco (Hartevelt Jenever Cola), Hoco (Hoppe Vieux Cola) en drankjes van El Picu (Hooghoudt). Ook alcoholhoudende energiedrankjes zijn kant-en-klaar in blik verkrijgbaar. Rosé bier wordt sinds 2008 naast in flesjes nu ook in blikjes aangeboden.
Wild Pelican wijn in blik
Ook wijn in blik is tegenwoordig 'hip'. WalravenSax brengt in 2008 'Wild Pelican' uit, in 3 smaken (rood, wit, rosé). Met een speciaal laagje aan de binnenkant van het blik wordt voorkomen dat de wijn in contact komt met het aluminium.
"Rich Prosecco" in een blikje
In 2006 al op de markt gebracht in de VS door Paris Hilton, in Nederland is het hippe drankje "Rich Prosecco" sinds 2008 ook verkrijgbaar. Rich Prosecco, verpakt in een goudkleurig blikje, is verkrijgbaar in 3 smaken: naturel, aardbei en passievrucht. Onder sterren in de VS schijnt het ongekend populair te zijn [Bron: Nightlive Magazine, nr. 7, 2008].
Mini Martini
In 2007 brengt Bacardi de mini Martini op de markt. Deze is verpakt in een 4-pack en door haar 'grootte' gemakkelijk mee te nemen in je tas, bv. naar het park.
Het Bavaria Fridgepack
In 2008 brengt Bavaria een speciale koelkast verpakking uit voor 8 blikjes Bavaria bier: de Bavaria Fridgepack. "Dankzij het handige rolsysteem ligt er altijd een koud blik Bavaria voor je klaar".
Wijnen met draaidop
Lindemands en vele andere (veelal nieuwe wereldwijnen) kiezen ervoor om de ouderwetse kurk te vervangen door een draaidop. Dit vergemakkelijkt het openen.
Bavaria 8.6
Bavaria brengt een zwaar, nieuw bier uit met 7.9% alcohol. Het is hiermee bijna 2 keer zo sterk als een gewoon biertje. Het wordt verkocht in een 50 cl blik (niet in de standaard 30 cl). Dit bier zal daarom relatief hard aankomen, met een hoger alcoholpercentage èn een grotere verpakking.
Megameister: 1.75 liter
Door nieuwe Europese wetgeving wordt het in 2008 ook in Nederland mogelijk om de 1.75 liter grote Megameister te verkopen. In de VS mocht dit al langer. Vanwege het enorme formaat van de Jagermeister verpakking wordt een handtap meegeleverd om knoeien tegen te gaan. Jagermeister is het eerste drankenmerk in Nederland dat een fles op de markt brengt met het nieuw toegestane formaat.
[Bron: Proost! nr. 11, 2008].
Cheersch van Grolsch
In 2008 brengt Grolsch de Cheersch uit: "Getapt bier in een handomdraai". De kleine, mobiele tap heeft geen stroom nodig en kan overal mee naartoe worden genomen. De 2 liter flessen kunnen voorgekoeld worden in de koelkast en gemakkelijk op de tap worden geplaatst. Het tappen van Grolsch op iedere denkbare plek komt hiermee binnen handbereik.
BagStage: drank in een zakje om je nek
Sinds 2006 is de zogenaamde BagStage verkrijgbaar in Nederland. De hippe cocktail met een alcoholpercentage van 14,5% zit in een zilveren knijpverpakking. Je kunt het drankje aan een keycord om je nek hangen, zodat je op de dansvloer niet wordt belemmerd [Bron: Nightlive Magazine, aug 2006]. Jongeren blijken het drankje erg aantrekkelijk te vinden. Het is zelfs voorgekomen dat de BagStage op middelbare scholen is aangetroffen.