Gadgets/promotionele items
Alcohoproducenten proberen merkvoorkeur en merkentrouw te bespoedigen bij hun consumenten. Een van de vele manieren waarop dit gebeurt is door het weggeven/adverteren met gadgets oftewel promotionele items van het alcoholmerk.
Een greep uit de mogelijken: petjes, handdoeken, t-shirts, truien, paraplu's/parasols, telefoonfrontjes, speelgoed auto'tjes, navelpiercings, klokken, kaarten, mousepads, USB sticks, aanstekers, ballonnen, keycords, zweetbandjes, luchtbedden, etc.
Daarnaast zijn ook de meer horeca-gerelateerde artikelen vaak via de website verkrijgbaar: viltjes, glazen, openers, afschuimers, lucifers, roerstokjes en dienbladen.
Enkele voorbeelden van 'promotionele items' of 'gadgets':
Grolsch Music Bag
In 2007 kon je een Grolsch Music Bag winnen bij de aankoop van 12 blikken Grolsch.
Bacardi pet
Er zijn petten van Bacardi Breezer op de markt, in dezelfde kleur als de drankjes zelf.
Heineken sneakers
In de 'brand store' Heineken the City, kun je Heineken sneakers aanschaffen.
Flugel klok
Op de website van Flugel zijn allerlei gadgets aan te schaffen, zoals handdoeken, stickers, truien en deze knalgele Flugel klok.
Jupiler Sporttas
Bij de aankoop van 2 kratten Jupiler krijg je een stoere, retro Jupiler sporttas cadeau.
Jagermeister Snowboard
Via wwww.metronieuws.nl kun je een Jagermeister snowboard winnen.
Alcohol en sport gaan in feite niet samen. Een klacht tegen dit product werd door de Reclame Code Commissie afgewezen.
Heineken Speakerkratjes
Bij de aankoop van 6 blikken Heineken bier kreeg je in 2007 2 Heineken speakerkratjes cadeau (10 euro voor de hele set). Je kunt de kratjes bv aansluiten op je mp3-speler en zo op het strand of in het park muziek luisteren.
Effect op drinkgedrag
Wetenschappelijke studies hebben uitgewezen dat het bezitten van een promotioneel item van een alcoholproducent, zoals een petje of t-shirt, een sterke voorspeller is van vervroegd en verhoogd drinkgedrag (Collins et al., 2007; Henriksen et al., 2008, McClure et al., 2008).
- Niet-drinkende 10-14 jarigen die in het bezit raken van een promotioneel item raken meer ontvankelijk voor alcohol gebruik (gemeten door o.a. intentie om te gaan drinken en positieve verwachtingen over alcohol). Andersom voorspelt een meer ontvankelijke houding ten opzichte van alcohol (sterkere intenties en positievere verwachtingen) ook de aanschaf van een promotioneel item (longitudinale studie McClure et al., 2009).
- Gecontroleerd voor een veelheid aan verstorende variabelen blijkt dat zowel het bezit van een promotioneel item als een ontvankelijke houding t.o.v. alcohol de daadwerkelijke start van alcoholgebruik in 10-14 jarigen voorspelt. Ook 'binge drinking' (het drinken van grote hoeveelheden in een keer) wordt door deze twee factoren voorspeld. Het bezitten van een promotioneel item van een alcoholproducent wordt hiermee een causale factor in de aanvang van alcoholgebruik en 'binge drinken' (longitudinale studie McClure et al., 2009).
Referenties
- Collins, R.L., Ellickson, P.L., McCaffrey, D., & Hambarsoomians, K. (2007). Early adolescent exposure to alcohol advertising and its relationship to underage drinking. Journal of Adolescent Health, 40, 527-534.
- Henriksen, L., Feighery, E.C., Schleicher, N.C., & Fortmann, S.P. (2008). Receptivity to alcohol marketing predicts initiation of alcohol use. Journal of Adolescent Health, 42, 28-35.
- McClure, A.C., Stoolmiller, M., Tanski, S.E., Worth, K.A., & Sargent, J.D. (2009). Alcohol Branded Merchandise and its Association with Drinking Attitudes and Outcomes among U.S. Adolescents. In druk bij Archives of Pediatrics and Adolescent Medicine.