NL EN
DONEER NU!

Mediaconsumptie minderjarigen verschoven van tv naar sociale media

28 oktober 2024

Mediaconsumptie minderjarigen verschoven van tv naar sociale media Jongeren kijken nauwelijks meer tv en zien dus ook weinig tv-reclame voor alcohol. Dat blijkt uit een onderzoek van Featly Media in opdracht van de Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (STIVA).

De leeftijdsgroep 6 t/m 11 jaar keek in 2023 dagelijks in totaal nog maar gemiddeld 6 minuten tv per dag. Zij zien gemiddeld 1,7 alcoholreclames per maand. Jongeren van 12 t/m 17 jarigen kijken nog maar gemiddeld 9 minuten per dag tv en zien 2,76 alcoholreclames per maand.

De directeur van STIVA, Peter de Wolf, realiseert zich dat deze ontwikkeling het gevolg is van de verschuiving van de mediaconsumptie van minderjarigen, van tv naar sociale media. De Wolf geeft ook aan dat de reclame op sociale media verschilt van die op tv. Het is bij sociale media veel makkelijker om te targeten: alcoholreclame in te kopen op basis van profielgroepen. De Wolf vindt dat goed nieuws, de adverteerder kan zich dan specifiek richten op profielgroepen van 18 jaar en ouder.

Wim van Dalen, directeur van het Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP, ziet dat anders. Hij benadrukt dat de praktijk leert dat de mogelijkheid om alcoholreclame via sociale media te richten op specifieke doelgroepen, die veel effectiever maakt dan tv-reclame. Van Dalen: "Reclame op sociale media is door dat targeten gerichter, moeilijker te monitoren en vaker grensoverschrijdend." Van Dalen verwacht ook niet dat bij het targeten jongeren altijd zullen worden gespaard. Bovendien is dit type reclame volgens Van Dalen - vaker dan traditionele reclame - gekoppeld aan het kunnen bestellen van drank.

Bron eerste drie alinea's: stiva.nl.

In een eerdere versie van dit nieuwsbericht was de reactie van Van Dalen nog niet opgenomen.

analyse-blootstellingscijfers-tv-alcoholreclame-2002-202330-1.pdfanalyse-blootstellingscijfers-tv-alcoholreclame-2002-202330-1.pdf (1,23 MB)

Laatste nieuws

Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP
Postbus 9769
3506 GT Utrecht
T: +31 (0)30-6565041
F: +31 (0)30-6565043
E: info@stap.nl